Het internationaal innovatiebureau creax uit Kortrijk vond opnieuw meer aansluiting met de markt dankzij het rebrandingtraject van Easybranding. Hun merktest vertaalde de identiteit van creax in een sterke, nieuwe huisstijl.

    Rebranding na 20 jaar creax

    Het innovatieadviesbureau creax uit Kortrijk stelde zichzelf opnieuw in vraag naar aanleiding van zijn twintigjarig bestaan als internationale speler op de innovatieve markt. De zaakvoerders vonden het dan ook het ideale moment om hun merk te herpositioneren en zo hun services in de toekomst nog sterker in de verf te zetten. Bovendien zal de implementatie van de vernieuwde marketing- en communicatiestrategie zorgen voor hun verdere doorgroei in de markt.

    20 jaar bestaan creax

    Voor die rebranding deden ze een beroep op de expertise van Easybranding. Tijdens het intakegesprek werd al snel duidelijk dat creax een totaaltraject voor ogen had. In de daaropvolgende brainstorm ging het team van creax en Easybranding aan de slag met een vooraf opgesteld strategisch document. Zo werden de markt, USP’s, concurrenten, doelgroepen en de strategie in beeld gebracht. De vlotte samenwerking zette de neuzen meteen in dezelfde richting en het traject kon van start gaan.

    Onderbouwde merkidentiteit

    In een eerste stap doorliepen de zaakvoerders de merktest van Easybranding. Dankzij deze onderbouwde methode werd de merkidentiteit bepaald. Uit de resultaten bleek het merktype Sage (de wijze) vooral kenmerkend voor creax. De tone of voice is dan ook open en toegankelijk, slim en onderbouwd.

    Aangevuld met een vleugje van de twee merktypes Creator en Hero, werd duidelijk dat creax op een creatieve manier kennis wil delen. Deze combinatie zorgt voor een toekomstige sterke branding ‘met een hoekje af’ waarbij creax nog sterker mag uitkomen voor zijn professionele rapportering en knowhow.

    De perfecte match in brand identity

    Als volgende stap in de rebranding werd er een positioneringsbord door Easybranding voorgesteld tijdens de volgende meeting. Daar zag creax de resultaten van de merktest vertaald in de baseline ‘intelligence for innovation’. Mathieu Mottrie, een van de zaakvoerders, getuigt van wat hij zelf een mijlpaal noemt in deze samenwerking: “De brand positionering was er ‘boenk op’, het was fantastisch. We konden onze identiteit volledig terugvinden in de drie merktypes die naar voor kwamen. Die analyse was gewoon perfect.”

    Ook Tineke, Karen en Justine van Easybranding kijken met een goed gevoel terug: “Als het team van creax onze uitwerking van het positioneringsbord zag, waren ze meteen mee met ons verhaal. De match tussen hun eigen identiteit en de branding en positionering die wij voor ogen hadden, klopte helemaal. Zo viel de puzzel in elkaar.”



    Het uitwerken van visuele communicatie

    Na enkele kleine aanpassingen werd de visuele identiteit vertaald in drie logoconcepten waarbij het lettertype, de kleuren en het logo aan bod kwamen. Met deze drie voorstellen trok Easybranding naar creax voor verdere toelichting.

    Wat het lettertype betreft, viel de keuze van creax op een neutraal font dat multi-inzetbaar is en dat zowel online als offline gebruikt kan worden. Omdat men bij creax dagelijks werkt met onderzoeksresultaten en rapporten, sluit dit ook het meest aan bij hun merktype en biedt het vele varianten voor dagelijks gebruik. Het kleurenpalet van de nieuwe huisstijl centraliseert zich rond het Sage-merktype waarbij donkerblauw de hoofdtoon vormt.

    Het zakelijke karakter van creax wordt met een woordenboekstijl creatief gevisualiseerd en is terug te vinden in het bolletje tussen de merknaam én de vierkante haakjes die de baseline omsluiten. Het rebelse karakter van creax wordt benadrukt door een gele fluomarker die bepaalde elementen extra in de verf zet. Handgetekende icoontjes en creatieve schetsen vervolledigen het huisstijlconcept.

    Tijdens het creatieve proces werkte Easybranding nauw samen met de interne designer van creax. Karen vertelt: “Zijn feedback was goud waard. Hierdoor konden we nog enkele kleine nuances leggen waardoor de identiteit van creax volledig vervat zit in de huisstijl.”

    Geslaagde vertaling van het bedrijfs-DNA

    De rest is geschiedenis. Naast de oplevering van een brand book en een aflevermap met het logo door Easybranding, koos creax er ook voor om alle documenten in dezelfde huisstijl te laten omzetten. Intussen staat de vernieuwde website online en wordt de nieuwe huisstijl doorgetrokken in de visuele communicatie.

    Mathieu Mottrie van creax blikt tevreden terug: “Mensen snappen het. Onze nieuwe huisstijl ziet er serieus en professioneel uit maar toch met een hoekje af. Dat is wie we zijn en onze klanten bevestigen dat met positieve feedback. Wij zijn alvast in de wolken met de geslaagde vertaling van ons bedrijfs-dna in de nieuwe huisstijl en zetten nu volop in op onze content die we wereldkundig willen maken.”

    Wie zich wil (her)positioneren in de markt kan rekenen op de (re)branding strategie van Easybranding. De merktest vormt de ideale tool voor zowel nieuwe ondernemingen die een identiteit opstarten via branding als voor bestaande ondernemingen die zich via rebranding willen onderscheiden en herpositioneren. Het hele (re)brandingtraject wordt meestal afgewerkt in een drietal weken afhankelijk van de eigen accenten die de onderneming wil leggen.

    Meer weten over deze geslaagde match? Surf naar www.creax.com of bekijk de volledige case hier.

    Jouw project ook toevertrouwen aan ons creatief team? Wij zijn er klaar voor. Jij ook?

    Laat ons jouw opdracht ondersteunen met onze creatieve oplossingen! Kies voor Easybranding en ervaar hoe jouw merk, bedrijf of organisatie meer resultaten kan bereiken.